De oprichting

Op 12 januari 2007 registreerden John Geerts en Paula Anguita de domeinnaam Tilburgers.nl. De aanleiding was de documentaire van Joost Seelen met de gelijkluidende naam - Tilburgers (1999), die veel indruk maakte.

In dezelfde periode waren nieuwe, digitale media in opkomst die een geheel eigen geluid brachten, confronterend en wars van wat gangbaar en 'done' was. Media zoals Geen Stijl, Powned en Fok.nl stonden open voor eenieder die als burgerjournalist iets te melden had.

TILBURGERS JOOST SEELENOok in Tilburg bestonden in navolging hiervan enkele websites met nieuws en columns die in de gangbare media niet te vinden waren en die het voor de populariteit veel moesten hebben van lezers die op publicaties reageerden. Niet zelden ontstonden uit deze reacties heftige discussies waarbij alles mocht en kon. Reaguurders...

Dit was de aanleiding om met Tilburgers.nl een heel andere website te gaan maken, met berichten die doorgaans de krant niet haalden maar waar mensen vrolijk van konden worden... leuk en aangenaam nieuws.

Op 29 maart 2007 ging Tilburgers.nl voor het eerst online. Het hing als sidekick onder de v.o.f. Meer dan een Website en af en toe werd er een stukje geschreven.

Naarmate de belangstelling van het lezerspubliek groeide, nam ook het aantal artikelen toe. Van twee in de week werden het er algauw twee per dag. Maar wat is goed nieuws? En wie zijn wij om dat te bepalen?

Deze vragen begonnen steeds meer te kriebelen en toen in 2010 de gemeenteraadsverkiezingen het nieuws overheersten, ging ook bij Tilburgers.nl het roer om. Vanaf februari 2010 ging Paula Anguita alle raads- en commissievergaderingen in het stadhuis bijwonen, met als doel om daar stukjes over te schrijven. Het belangrijkste van deze stukjes was, dat deze onafhankelijk moesten zijn, immers: objectief bestaat niet. Politieke verslaggeving mocht, en mag nog steeds geen mening van de auteur bevatten.

Inmiddels steeg het aantal lezers behoorlijk en werd Tilburgers.nl steeds meer gezien als een platform voor een breder publiek, maar ook voor schrijvers en makers. Columnisten Miel Blok (bedenker van de Top 1000 Aller Tilburgers) en Broedertwist (Sam en Abel Aandewiel) sloten zich aan en ook weerman Jean-Paul Korst stuurde sindsdien tweemaal per week zijn weerbericht naar Tilburgers.nl.

Politieke verslaggeving is tijdrovend werk. Elke maandag, van 9 uur 's ochtends tot soms diep in de nacht luisteren naar vergaderingen en daar verslag van doen... In februari 2012 kreeg Tilburgers.nl daarom versterking van Roland Samuels, die samen met Paula Anguita de vergaderingen ging volgen en onderzoek deed naar achtergronden en bronnen.

Sindsdien bestaat de vaste redactie uit drie personen, die eveneens het oprichtingsbestuur vormen van de stichting Onafhankelijke Media. Daarnaast dragen diverse schrijvers, columnisten, tekenaars en fotografen regelmatig bij aan de inhoud van Tilburgers.nl. En allemaal vrijwillig en onbetaald.

Door de groei in het aantal vrijwillige bijdragers ontstond in 2012 ook de behoefte om Tilburgers.nl los te koppelen van de v.o.f. waar het onder viel, en om de website onder een stichting te laten voortbestaan. In dezelfde periode richtte Roland Samuels de Stichting Social Energy op, waaronder Tilburgers.nl vanaf dat moment verder ging.

Echter. Algauw bleek dat de doelstelling van Tilburgers.nl (onafhankelijke verslaggeving en nieuws) niet altijd goed samenging met de doelstelling van stichting Social Energy (mensen met elkaar in verbinding brengen) en daaruit ontstond de wens om voor Tilburgers.nl een eigen stichting op te richten.

SOM-logo-solo-220In oktober 2014 werd daartoe notaris Robin Janssen van kantoor Daamen Notarissen in Tilburg bereid gevonden om dit geheel kosteloos te doen en op 29 december 2014 werd Stichting Onafhankelijke Media opgericht. Deze stichting zal in de toekomst niet alleen Tilburgers.nl en de Top 1000 Aller Tilburgers beheren en faciliteren, maar ook ruimte bieden aan andere media publicaties die dezelfde doelstelling delen: het stimuleren en versterken van onafhankelijke en integere media.